dinsdag 7 maart 2017

Gelliplate, stencil en alcoholinkt

Vandaag heb ik voor KiCoStamps weer een kaartje gemaakt. De achtergrond komt dit keer van de gelliplate, een stencil, handgel en alcoholinkt.


Breng op je gelliplate een paar flinke klodders handgel aan. Ik heb die van de Hema gebruikt, maar dat is meer omdat ik die in mijn tas had.
Rol de handgel uit met een brayer, of gebruik een tool met patroon/vormen aan het uiteinde. Heb je die laatste niet, dan kun je er zelf eentje maken van een oude creditcard of kartonnetje waar je aan één zijkant een vorm knipt, bijvoorbeeld punten.
Bij dat laatste krijg je ook meer patroon in de handgel, wat je later heel leuk op je print terug gaat zien. Ik heb bij mijn voorbeeld een brayer gebruikt.
Leg op de handgel een stencil met veel patroon/open plekke er in, zoals het stencil wat ik heb gebruikt.

Dit is overigens het nog vieze stencil na het maken van de prints, maar hier op een wit vel gelegd zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel met de veel open plekken in het stencil. Na een uur in een warm Biotex badje was alles weer schoon, dus ook de alcoholinkt van mijn stencil af!

Als het stencil op de handgel op de gelliplate ligt, dan verschillende kleuren alcoholinkt in de open plekken van het stencil druppelen. De inkt mengt met elkaar en loop deels ook onder het stencil, maar dat is prima.
Als je alle open plekken hebt gevuld, dan een vel Yupopapier op het stencil leggen en heel voorzichtig deppen. Dus niet hard drukken en niet wrijven, echt alleen deppen! Als je te hard drukt, druk je de handgel tussen stencil en gelliplate er tussenuit en kun je niet meer prints maken.
Haal je papier van de gelliplate af en laat het drogen. De gelliplate heb ik schoongemaakt met een babywipe.
Ik heb op deze manier 3 prints met Yupopapier gemaakt en toen er minder inkt vanaf kwam, heb ik nog 2 prints met DCP papier gemaakt. Die heb ik iéts meer aangedrukt, maar ook niet te hard, goed genoeg voor nog 2 prints.


Ik heb de tweede print op Yupopapier gebruikt om de kaart van te maken.


Ik heb de vrouw, de tekst, bloemen en achtergrondstempel met zwart gestempeld en de randen van de kaart met zwart gesponst.
Alles met heel veel beleid met de heattool gedroogd, wat betekent dat ik er dan één keer overheen ga, en dan de warmtebron even opzij houd. Dan nog eens er overheen, weer opzij houden, ongeveer 3-4 keer, en daarna stoppen. Als het Yupopapier te warm wordt, gaat het vervormen en is je kaart verprutst.
De vrouw en bloemen accenten gegeven met de witte Sharpie en tot slot de kaart gemat op zwart en een bijpassende kleur cardstock.

Fijne dag vandaag, groetjes van Yvon


Stempels:
KiCoStamps, Art Journal (6), Plate 94
KiCoStamps, Art Journal (3), Plate 91

Inkt etc.:
Archival, Jet Black
Adirondack Alcoholinkt, diverse kleuren
Gelliplate
Handgel
Stencil van onbekend merk
Yupopapier
Brayer of een tool met patroon aan het uiteinde
Sharpie wit

3 opmerkingen:

  1. Wat een geweldig leuke techniek, Yvon! Je kaart is ook echt prachtig. Dankjewel voor het delen, ik probeer 'm zeker ook uit!

    BeantwoordenVerwijderen

Thank you for visiting our blog. Leaving a comment behind is very much appreciated. See you next time!

Fijn dat je ons blog hebt bekeken en een berichtje voor ons hebt achtergelaten. Dat geeft steeds weer een blij en goed gevoel. Tot ziens tot een volgende keer.

Designteam